Genieten! - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Nynke Sinnige - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Nynke Sinnige - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke

20 November 2012 | Tanzania, Tanga

Woensdag ochtend afgesproken om 11 uur te vertrekken naar Lushoto. Uiteindelijk was het half 1, voordat we in de bus zaten. Tanzania en tijd gaan niet samen. We vertrekken voor drie dagen naar Lushoto, 120 km van Tanga. Normaal, wanneer je met eigen auto naar Lushoto gaat doe je hier 3 uren over. Wij zijn wederom met het openbaar vervoer gaan reizen, ditmaal met een wat grotere bus dan naar Pangani/Muheza. Ook dit keer vertrok de bus pas toen hij vol zat. Onderweg vele malen gestopt bij verschillende busstations, totdat de bus weer vol zat. Wanneer de bus ergens stopt, komen er gelijk veel mensen op de bus af om van alles te verkopen. Zo lopen ze er met fruit/groente/drinken/brood/snoep etc. Je kan dus vanuit de bus gelijk je boodschappen doen ;) Er wordt dan ook veel verkocht! Verder werden we meerdere malen door de politie tegen gehouden en vervolgens gecontroleerd. Uiteindelijk zijn we half 7 daadwerkelijk aangekomen in Lushoto. Het dorp ligt midden in de bergen en hebben dan ook aardig moeten klimmen. Met z’n rammelende bus over slechte wegen zonder vangrail, is dan ook niet altijd een pretje. Ook al heb je wel een super mooi uitzicht! In de stad hebben we een appartement gevonden, helaas geen elektriciteit, wat hier erg normaal blijkt te zijn. Na onze spullen in de kamer te hebben gezet, zijn we een eettentje op gaan zoeken. Hier moesten we wederom weer met onze handen eten. Vervolgens zijn we naar een lokale bar gegaan en hebben we hier wat gedronken. De volgende ochtend na het ontbijt, zijn we naar het MCC in Lushoto gegaan. De mensen zijn wederom weer zeer enthousiast over het citrus pulp en willen het ook graag proberen! Vervolgens hebben we weer een aantal boeren bezocht, om bij deze boeren te komen hebben we al aardig wat in de bergen moeten klimmen. Na ons wat geïnformeerd te hebben, zijn we erachter gekomen dat er een heel mooi ‘viewpoint’ is, dit wou ik dan ook graag zien! Met een taxi zijn we naar dit punt gereden. Super mooi uitzicht over het Afrikaanse landschap! Ook hebben we hier heerlijk gegeten, ‘poulet stroganof chicken’ een echte aanrader :). Vervolgens zijn we met dezelfde taxi naar de watervallen gereden. Om hier te komen hebben we eerst al met de auto aardig moeten klimmen en vervolgens te voet nog z’n 15 minuten door het bos lopen. Dit was zeker de moeite waard! Mooie watervallen gezien met wederom een mooi uitzicht! Na een aantal uurtjes te hebben doorgebracht zijn we weer terug gereden naar het dorp.

De volgende dag, na eerst wat uitgerust te hebben, zijn we weer terug gegaan naar Tanga. Gelukkig reed de bus nu goed door en waren we binnen 4 uur weer terug. Wat hier erg opvalt is, dat ze de toeter voor hele andere redenen gebruiken. Bij elke bocht, elke keer als er wordt ingehaald en bij vele tegenliggers wordt er getoeterd. Dit is dan aan de meeste toeters/sturen dan ook wel te zien! ’s Avonds weer bij Ben gegeten en daarna met een groep Nederlanders in de stad wat gedronken.

Zaterdag ochtend met Audry, (zorgt elke dag voor het eten in de kantine van Tanga Fresh), de stad in geweest om wat boodschappen te doen. Ik heb een eigen keukentje met koelkast etc., dus mooi wat ingekocht voor de komende dagen :). Weer terug in het appartement werd het hoog tijd om wat kleren te wassen, had nooit gedacht dat ik ooit zelf kleren met de hand ging wassen, maar toch moest het er maar wel van komen!
Na deze drukke dagen begint de moeheid toch wat toe te slaan. Daarom de rest van de zaterdag maar even wat rustig aan gedaan. Had ik eindelijk ook even de tijd om de uitzendingen van ‘boer zoekt vrouw’ terug te kijken ;)

Zondagmorgen om 9 uur vertrokken naar de Yacht club in Tanga. Hier heb ik afgesproken met 5 andere studenten uit Australië, (die ik vorige week heb ontmoet), om een boottocht te gaan maken op de Indische oceaan. In totaal waren er 12 personen die mee gingen. Om een uur of 10 stapten we op de boot. Halverwege zijn we gestopt om te gaan snorkelen. Super mooi! Vele verschillende soorten planten en dieren onderwater gezien. Super mooie vissen in verschillende velle kleuren. Echt een plaatje! Na even verder te varen kwamen we bij een zandbank aan. Midden op zee een grote hoop zand, erg apart om te zien. Hier hebben we een aantal uurtjes vertoeft. Voetballen, zonnen, zwemmen, heerlijk!! Wat me heel erg opviel, was dat er eigenlijk alleen maar mzungu’s (blanke mensen) op de zandbank waren. Afrikanen zie je echt nooit in de zon zitten! Ze snappen niet waarom je dat doet, is toch veelste warm? Haha! Vervolgens weer terug gevaren naar het vaste land. Hier stond Alnoor al op mij te wachten en hebben we samen wat gegeten en gedronken. Vervolgens heeft hij me weer terug gebracht naar mijn appartement.

Maandag dan toch echt maar begonnen met het werken aan mijn project! Met 30 graden buiten, is het toch wel erg jammer om binnen op kantoor te zitten! Maar ik denk dat ik niet moet klagen met de dingen die ik al gedaan heb! Deze dag voor mijn project van alles uitgewerkt en berekend. Omdat ik de Nederlandse tijd nog op mijn laptop heb staan, schrok ik ervan dat het niet 15.20 uur is maar al 17.20 uur. Iedereen was al uit het kantoor, dus ben ik ook maar snel naar mijn appartement gegaan. Helaas lukte dit niet zomaar. Alle deuren waren al op slot, oeps! Na verschillende deuren proberen te openen, is het mij gelukt om via de productieruimte toch nog een deur te vinden de naar buiten leid! Haha.. De volgende keer toch maar wat beter op de tijd letten!

Een aantal van de Afrkaanse medewerkers van Tanga Fresh, zijn ook naar Nederland geweest. Erg leuk om te horen, hoe ze dat ervaren hebben! Tanken met een pinpas? Daar snapte Charles helemaal niets van! Iets wat voor ons natuurlijk de normaalste zaak is, maar hier tankt iemand anders voor je en betaal je contant aan die persoon. Mooi om de verhalen dan van deze mensen te horen! Verder gaat Adam in januari voor een half jaar op stage naar de praktijkschool in Oenkerk. Kan ik hem in Friesland mooi even opzoeken!

Wanneer ik met mensen over mijn project praat, denken ze gelijk, omdat je een blanke bent, dat je echt alles weet. De gekste dingen worden gevraagd. Zo vroeg een vrouw bijvoorbeeld of ik een droogmachine kon ontwerpen/inkopen, om de vissen, die uit de zee gevangen worden, te kunnen drogen. De vis wordt volgens haar niet goed gedroogd in de zon. Uhm okee… Tsja en wat zeg je dan? Zo waren er heel veel aparte vragen.

Verder is er onder mijn appartement een radiostation. Hier is dan zowel overdag als ‘s nachts veel lawaai! Natuurlijk moest ik ook even binnen kijken en hebben ze mij een hele rondleiding gegeven. Vervolgens wouden ze heel graag dat ik ook wat ging uitzenden. Dus ook maar met een koptelefoon op en mijzelf voorgesteld etc. Even later werd het live uitgezonden! Nou gelukkig is deze zender nergens in Nederland te vinden haha..

Overigens zijn hier veel aparte beestjes, zo zie ik elke dag wel weer een aantal salamanders, duizendpoten, sprinkhanen hier in de kamer lopen! Na twee weken raak je er wel wat aan gewend. Maar toch schrik je er wel van!

Al met al vermaak ik me hier prima in Afrika en ben ik hier alweer dik twee weken!

Salamu kutoka Africa!!

  • 20 November 2012 - 10:40

    Gerda :

    Nynke, prachtig om te lezen. Ik leef helemaal met je mee. Wat het tanken betreft ik ben natuurlijk opgegroeid met het laten tanken en contant betalen, maar schrik niet ik tank nu bij een onbemand station, wel zo gemakkelijk. Een volgend project heb je dan ook al, een droogmachine voor de vissen, moet toch niet zo moeilijk zijn. Ik denk dan aan hoe je tekeningen droogt en dan een beetje wind er door blazen. Stel het maar voor. Nynke succes met je project, de groetjes uit Norg van ons.
    Tante Gerda

  • 20 November 2012 - 12:42

    Buuf Janke:


    Nynke je kunt wel schrijfster worden.
    Echt leuk om te lezen.
    Kun je het recept ook vragen van de poulet stroganof chicken.
    Mag je het voor ons wel maken en wij zeggen wel wat we er van vinden.
    We missen je wel hoor gelukkig nog maar 4 weken.
    Geniet er nog maar van.

    groetjes van ons allemaal.

  • 20 November 2012 - 15:10

    Cobie:

    Nou Nynke, zo te lezen heb jij er geen spijt van dat je aan dit project bent begonnen!
    Je schrijft erg enthousiast over je belevenissen, heel erg leuk om te lezen. En door de foto's kunnen we mooi meekijken. Vooral die ene van "boer met koeien" vind ik prachtig de situatie weergeven. Verrassend dat er dan zo'n mooie kleurige boerin naast staat Wel een heel andere stal dan je thuis gewend bent! Ideetje voor Harry?
    En hoe voelt dat om daar rond te lopen als een alleswetende blanke? Niet naast je schoenen gaan lopen hoor! Of loop je inmiddels al op blote voeten?
    Geniet heerlijk verder!
    lieve groetjes uit Almelo.



  • 20 November 2012 - 18:50

    Anouk:

    Haaai,

    Wat een super verhaal weer! Zo leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en hoe het dagelijks leven er daar uit ziet. Apparte mentaliteit hebben ze daar, de inwoners hebben daar vast nog nooit gehoord van stress en burnouts.

    Heel veel plezier nog, nog een paar weekjes en dan ben je alweer in Nederland! Geniet ervan!:)

    Liefs Anouk

  • 21 November 2012 - 13:36

    Jan Dijkstra:

    Geweldig wat jij in een paar weken tijd daar in Tanzania mee maakt. Ongelofelijk al die fantastische indrukken op velerlei gebied (sociaal, cultureel, culinair etc.). Ik heb trouwens nooit geweten dat jij van die mooie reisverslagen kunt maken.
    Nynke, heel veel succes met je project en geniet met volle teugen van alle dingen waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt.

    Groeten oom Jan.


  • 21 November 2012 - 20:13

    Jan En Jet:

    Prachtige foto's bij je mooie reisverslag! Een stralende Nynke in een fascinerende omgeving...Worden we helemaal blij van in dit koude kikkerlandje!
    Liefs! Jan en Jet.

  • 22 November 2012 - 00:32

    Toos Sinnige:

    Nynke, wat weer een leuk verslag en mooie foto's!! Zo te lezen heb je het er goed naar je zin en zie en doe je allemaal leuke dingen! Veel succes verder met je project en geniet van alle nieuwe dingen die je tegenkomt!
    Groetjes, tante Toos

  • 25 November 2012 - 21:01

    Jeffry Schoppen:

    Wauw Wauw Wauw,
    Mooi om te lezen dat je project zich al een beetje vormt.
    En fijn dat er ook tijd is voor wat ontspanning. ;)
    Wat een te gekke foto's heb je gemaakt! Ziet er jaloers makend uit!
    Succes daar en hou ons wederom op de hoogte! Maar dat komt wel goed denk ik.

    Jeffry ;)

  • 03 December 2012 - 21:52

    Oom Theo:

    Dag Nynke,
    heerlijk om dit te lezen ik beleef het gewoon mee. Fijn dat je het leuk hebtn tijd voor ander dingen dan alleen de stage. Geniet ervan.
    Groeten Theo

  • 04 December 2012 - 21:36

    Sies:

    Wat een belevenis Nienke!! Geniet ervan meid! Ik zou zo met je mee willen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Tanga

Nynke

Welkom op mijn profiel! Voor mijn projectstage ga ik 6 weken naar Tanzania. Hier zal ik onderzoeken of sinaasappelschillen verwerkt kunnen worden in veevoer. Via deze weblog kunnen jullie al mijn ervaringen lezen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 13209

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 15 December 2012

Tanzania

Landen bezocht: