Karibu Afrika! - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Nynke Sinnige - WaarBenJij.nu Karibu Afrika! - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Nynke Sinnige - WaarBenJij.nu

Karibu Afrika!

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke

06 November 2012 | Tanzania, Tanga

Na een paar dagen heb ik dan eindelijk beschikking tot internet, zodat ik een berichtje kan plaatsen. De reis verliep goed! Ben zaterdag ochtend 20 voor 12 vertrokken vanuit schiphol en zondag morgen 10 uur aangekomen in Tanga. Tijdens de vliegreis al verschillende mensen gesproken. In de vlucht van Istanbul naar Dar es Salaam zat ik bij een groep jongens uit Tanzania. Een van deze jongens was zeer geïnteresseerd en wou dus ook van alles van Nederland weten. Hij heeft mij ook veel dingen over Tanzania en het leven in Tanzania verteld, erg interessant! Volgens mij is echt iedereen familie van elkaar, want hij schrok dat ik maar 2 broers had ;). Nadat ik had verteld wat ik precies ga doen in Tanzania, was hij zeer enthousiast. Zelf is hij thuis ook boer, met 3 koeien. Het idee om de sinaasappelschillen (citrus pulp) te verwerken in krachtvoer voor het vee, zag hij helemaal zitten! Ik moest dan ook al zijn gegevens noteren, zodat ik contact met hem op kan nemen. Al met al ben ik dus tijdens de vlucht al druk met mijn project bezig geweest ;). Na meer dan 24 uren te hebben gereisd ben ik dan eindelijk in de stad Tanga aangekomen. Op het vliegveld in Tanga hebben Alnoor (directeur Tanga Fresh) en Tike (secretaresse Tanga Fresh) me opgewacht. Met de auto hebben ze me naar de melkfabriek gebracht. Op het terrein van de melkfabriek staat een appartement, waar ik de komende 6 weken verblijf. Op het moment zit ik alleen in het appartement. Na de koffers in mijn kamer te hebben geplaatst, ben ik meegegaan naar de kantine van het bedrijf. Hier hebben ze mij een introductie gegeven en heb me aan veel mensen voorgesteld. Na een zeer lange reis en weinig slaap, heb ik even een tijdje gerust in het appartement. Elke ochtend en middag kan ik eten krijgen in de kantine, er wordt dus goed voor mij gezorgd! In de middag heb ik hier ook gegeten. Tijdens het eten kwamen Lut Zijlstra en zijn vrouw binnen. Lut Zijlstra is één van de Friese boeren die in Tanzania de melkveehouderij heeft opgezet. Erg interessant om zijn verhalen te horen! Later in de middag heb ik een korte rondleiding in het bedrijf gekregen en met verschillende medewerkers gepraat. ’s Avonds ben ik met Lut en zijn vrouw uit eten geweest in de stad Tanga.

De volgende ochtend, na het ontbijt, heeft Ben (productie manager Tanga Fresh) samen mijn zijn huishoudster, mij meegenomen naar de stad. Onderweg ben ik al veel vreemde dingen tegen gekomen. Alles rijd kris kras door elkaar en alles kan en mag. Fietsers nemen van alles mee! Grote zakken achterop de fiets, stapels met hout en zelfs geiten worden vervoerd achter op de fiets. Erg bijzonder om te zien! Aangekomen in Tanga stond er een gigantische rij voor het tankstation. Vanwege een of andere regel van de regering (wat ik niet helemaal begreep) moest iedereen tanken. Rijen met auto’s, mensen op brommers en mensen met jerrycans stonden in de rij te wachten om te kunnen tanken. In de stad heb ik een simkaart gekocht, dit gaat ook heel anders dan in Nederland! Alles werd geregistreerd, waarbij ze zelfs een kopie van mijn paspoort nodig hadden! Na veel geregel en gedoe, had ik na een half uur eindelijk mijn simkaart. Haast bij elke stap die ik maak, zie ik mijn ogen uit! Zoveel rare dingen die hier gewoon kunnen! Elke dag is er markt in de stad, bij deze markt kan je dan ook van alles krijgen. Voornamelijk worden vele groenten en fruit verkocht. Ben haalt hier zelf ook zijn eten weg. Verder kwamen we fietsenmakers midden op straat tegen, bussen overvol met mensen, vreemde voertuigen, kinderen die verbaast na je kijken dat je blank bent. Ze noemen je Mzungu, wat ‘blanke’ betekend en willen je het liefst aanraken, dat witte huidje vinden ze maar vreemd! Na wat gegeten te hebben in de stad, zijn we weer terug gereden naar Tanga Fresh. Hier heb ik de logistiek manager ‘Charles’ ontmoet. Hij kan mij goed helpen bij het project. Ik heb alles met hem doorgenomen en die middags zijn we gelijk op pad gegaan. Eerst hebben we één van de ‘farms’ van Lut bekeken. Om hier te komen moesten we z’n 5 km echt letterlijk door de bush bush rijden. Erg mooi om mee te maken! De koeien en geiten lopen hier midden over het pad en de natuur is erg mooi! Het vee wordt de hele dag bijeengehouden door een soort van veedrijver. Binnenkort zal ik wel een aantal foto’s plaatsen. Bij het bedrijf aangekomen, stond de manager al op ons te wachten. De manager, genaamd Hoza, heeft mij met alle enthousiasme het bedrijf laten zien. Op dit bedrijf melken ze 60 koeien (met de hand) en hebben ze nog een aantal jongvee. In totaal wordt er in het droge seizoen ’s morgens 270 L en ’s avonds 200 L gemolken, dit is een totaal van 470 L melk op een dag. Dit komt neer op 7,8L per koe per dag. Voor Nederlandse begrippen (gemiddelde productie van 25L) is dit zeer weinig. De melk wordt elke ochtend en avond met een kar met ezels ervoor, naar de ‘MCC, Milk Collection Centre’ gebracht. Vanuit dit centrum komt de melk weer bij Tanga Fresh. Het rantsoen van de koeien bestaat uit maize bran (maïszemelen) en een beetje hooi. Op het moment is het voer erg duur, vanwege het droge seizoen. Na mijn verhaal te hebben verteld over citrus pulp, was deze boer erg geïnteresseerd in het product. Hij heeft er zeker wat voor over, als het maar een acceptabele prijs is. Volgens hem kon de prijs ook niet hoog zijn, omdat het tenslotte afval is en alleen de transport kosten betaald hoeven te worden. Door dit gesprek heb ik weer veel informatie gekregen voor mijn project! Vervolgens zijn we verder gereden naar het Milk Collection Centre. Hier wordt het melk gebracht. Het melk wordt getest met behulp van alcohol. Vervolgens wordt er gemeten hoeveel melk er wordt gebracht. Alle gegevens worden opgeschreven en na elke 2 weken wordt het geld contant uit betaald. Vanuit dit Milk Collection Centrum wordt de melk naar Tanga Fresh gebracht. Elke ochtend om 5 uur wordt de melk geleverd. Dit is ’s nachts dan ook wel te horen!

Wat mij na een dag al opvalt, is dat mensen zich nergens druk om maken. Ze leven van dag op dag en zien wel wanneer ze iets doen. De woorden ‘pole pole’ en ‘kesha’ worden hier dan ook veel gebruikt (pole pole = langzaam en kesha = morgen). Wanneer het vandaag niet gebeurd, dan komt dat morgen wel.

Verder is het eten hier erg wennen. Er wordt twee keer per dag warm gegeten, wat elke keer weer bestaat uit rijst.. Vaak erg droog. ´s morgens is er brood, wat ook erg droog is. Elke dag hetzelfde eten, ben je gauw zat! Ben benieuwd hoe dat deze 6 weken komt! Daarnaast ben ik ook al in aanraking gekomen met de koude douche. Er is geen warm water in het appartement. Ik heb nu al gemerkt dat ik beter ’s avonds i.p.v. ’s morgens kan douchen, omdat het water dan door de zon opgewarmd is.

Zoals jullie horen heb ik in een paar dagen al veel meegemaakt! Ik ben benieuwd hoe deze 6 weken gaan verlopen! Bedankt voor alle leuke reacties! Erg leuk om te lezen!!!

Jullie horen snel weer wat van mij!

Groeten uit Afrika!!!


  • 06 November 2012 - 10:24

    Baukje:

    Hoi Nynke,
    Wat heerlijk om je verslag te lezen ... ik geniet er van .. al die verschillen maar je red je wel met je engels zo te lezen en meteen van start met je projekt.. tja dat eten zal niet mee vallen meid dan zie je maar weer hoe goed wij het hier hebben .. ik ben benieuwd naar de foto's maar je vertelt het zo duidelijk dat ik het al voor me kan zien. Geweldig!!!
    dikke knuffel en xxx Buurvrouw Baukje

  • 06 November 2012 - 11:30

    Peter:

    Hey Nynk!

    Wat super om je verhaal zo te lezen en wat een ervaringen gelijk al! Wauw! Wat leuk ook dat de boeren zo enthousiast zijn en mee willen werken aan je onderzoek. Daar kom je vast verder mee. Ik ben benieuwd naar de eerste foto met de geit op de fiets. Als ik me zo een voorstelling maak dan ziet het er wel heel gek uit :P.

    Nou veel plezier en succes!

    Xx je grote broer!

  • 06 November 2012 - 18:12

    Aafke:

    Een heel avontuur dus!!!!!!!!!!!!! Super joh.
    Ben benieuwd naar de foto's!!

    Veel succes daar!

  • 06 November 2012 - 19:31

    Ans Sinnige:

    Hallo Nynke,'
    Wat mooi om jou belevenissen zo te kunnen volgen, en heel boeiend wat je zoal doet.
    Nu maar hopen dat er wat afwisseling in je maaltijden komt.
    Veel succes met je project en
    liefs van tante Ans.

  • 06 November 2012 - 20:18

    Toos Sinnige:

    Hallo Nynke,

    Wat heb je in die paar dagen dat je weg bent al veel ervaringen opgedaan! Super!
    Veel succes!

    Groet tante Toos

  • 06 November 2012 - 21:07

    Jeffry Schoppen:

    Zozo, jij maakt daar meer mee in 1 dag dan wij in 1 maand!
    Fijn om te horen dat je daar al wat "sociale contacten" hebt gemaakt.
    En je bent al gauw geen Mzungu meer met die 32 Graden!!
    Have fun! en hou ons op de hoogte.
    Ik blijf je volgen! ;)

    Jeffry

  • 07 November 2012 - 00:27

    Margriet:

    Nou Nynke dat zijn al heel wat avonturen in een korte tijd! Mooi dat je al wat contacten hebt gelegd die je ook kunnen helpen bij je project! Heel veel succes verder nog! ik ben benieuwd naar je foto's!
    Gr. Margriet

  • 07 November 2012 - 08:33

    Dethmer Boels:

    Nynke,

    Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag. Geen tijd meer genomen om dat nog voor je vertrek te sturen, mar zo kan het ook.
    Gabrielle V. houdt me verder , voorzover we elkaar spreken, enigszins op de hoogte van de ontwikkelingen.
    Afgelopen maandag uitgebreid met Bareld gesproken en niet alleen over het oproject van je en vooral de reis en het verblijf, maar , zoals je in een eerder gesprek wel hebt gemerkt, vooral ook over persoonlijke zaken.
    Geweldig zoals je daar bent ontvangen. Dat geef in elk geval he gevoel dat je welkom bent.
    Een ervaring Nynke, die je niet snel zult vergeten en als je een beetje gevoelig bent voor dergelijke zaken, zul je al snel weer de kriebels krijgen.
    Uiteindelijk gaat er niets boven thuis, hoe dan ook. Mar je weet dat het thuisfront in goede handen is en dan maakt het iets gemakkelijker. Eten is zeker wennen, maar ja de gezelligheid van het eten zelf vergoed meestal wel het een en ander.
    Als opvallende verschijning, groot en wit, denken de mensen vaak dat je van een andere planeet komt. Gelukkig zijn ze in de regio waar jij zit wel gewend aan die rare snuiters uit een ander land.
    Gelukkig staat wit niet meer voor : ben jij ziek of ben je gewoon een god.
    Geniet van de omgeving en de mensen en de combinatie van project en ervaring is ook om van de genieten. De gesprekken met de mensen leveren altijd wel iets waardevols op.
    Heel veel plezier daar, geniet, en de wat koudere douche is al een luxe op zich.
    Groeten Dethmer Boels

  • 07 November 2012 - 12:49

    Lonneke:

    Super leuk dat je even doorgaf dat je een blog bij gaat houden! Als ik dit zo lees denk ik dat je erg veel gaat meemaken, leren en doen. Goh je hebt echt mazzel met je stage joh! Wel erg spannend dat je al deze dingen zo in je 1tje moet doen. Na de tijd zul je er zeker weten met een super gevoel op terugkijken.

    Ontzettend veel plezier en succes he! Ik zal de verhalen wel wat proberen te volgen:) Leeeeeeeuk!

    x

  • 08 November 2012 - 15:14

    Annelie:

    Hee Nienke! Leuke blog, en wat een belevenissen al. Echt een grote tegenstelling tot NL. Heel veel succes en geniet ervan!
    Liefs, Annelie

  • 08 November 2012 - 15:15

    Annelie:

    (schreef ik je naam verkeerd, kan ik het niet eens eventjes wijzigen..;-) sorry!)

  • 08 November 2012 - 16:48

    Buuf Janke:


    Jee wat kun jij schrijven zeg mijn complimenten.
    Blij om te lezen dat je het leuk vind al mis je ons ontzettend natuurlijk.
    Kun je trouwens een beetje tegen de warmte?
    Hier alles goed al mis ik wel s 'nachts een draaiende auto op de oprit [ha.ha]

    Groetjes van ons allemaal.

  • 09 November 2012 - 23:10

    C.hofstra:

    Hoi Nynke...

    Hoe is het er mee. :)
    Ik hoorde vandaag van me ouders dat je mooi school opdrachtse reis hebt..
    En dat nog zes weken ook nog..hoop dat je daar veel kennis en leergierigheid van gaat opsteken :)
    Verder heel veel succes er mee..en gaat je goed :)
    Leuke fotos trouwens het zier heel anders uit het leven daar..en messchien moet jy ook nog wel geit op de fits gaan vervoeren :)
    Succes nogmaals daar.

    Groetjes Carlos

  • 13 November 2012 - 16:27

    Annemarie De Jong:

    Wauw, leuk verhaal! Indrukwekkend he, een nieuw land, cultuur, gewoontes.... Volgens mij heb je daar een super plekje! Geniet er van meis en veel succes! Liefs xxx

  • 20 November 2012 - 18:31

    Anouk:

    Lieve Nynke,

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Wat een wereld van verschil met Nederland. Echt een uitdaging om te onderzoeken of het citrus pulp verhaal realiseerbaar is.

    Ik ga snel de volgende verhalen lezen!

    Liefs Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Tanga

Nynke

Welkom op mijn profiel! Voor mijn projectstage ga ik 6 weken naar Tanzania. Hier zal ik onderzoeken of sinaasappelschillen verwerkt kunnen worden in veevoer. Via deze weblog kunnen jullie al mijn ervaringen lezen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 2029
Totaal aantal bezoekers 13221

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 15 December 2012

Tanzania

Landen bezocht: