Haar met een boodschap - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Nynke Sinnige - WaarBenJij.nu Haar met een boodschap - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Nynke Sinnige - WaarBenJij.nu

Haar met een boodschap

Door: Nynke

Blijf op de hoogte en volg Nynke

03 December 2012 | Tanzania, Tanga

Na een week is het weer tijd voor een bericht uit Afrika! Ik heb het hier erg naar mijn zin en de tijd vliegt voorbij. Omdat ik hier alleen ben gekomen is het soms lastig om wat te doen. Wanneer je samen bent ga je toch even wat makkelijker ergens heen. Maar toch vermaak ik me hier prima en heb ik al veel leuke mensen ontmoet!

Maandag aan het eind van de dag de stad in geweest met Ben en Hilda. Hier aantal boodschappen gedaan en vervolgens naar Hilda haar huis. Hilda heeft een dochtertje van 8 maand. Mooi donker kindje en altijd vrolijk als wij er zijn. De mensen zijn erg trots dat er een blanke op bezoek komt en vinden het dan geweldig als je hun kindje op schoot hebt. ’s Avonds in mijn eigen appartement maar even wat brood gegeten. 2 keer op een dag warm eten met dit warme weer is toch wat te veel van het goede. Soms wordt hier zelfs 3 keer op een dag warm gegeten. Wanneer er nog wat van het avond eten van de vorige dag over is, wordt het ’s morgens opgewarmd en weer als ontbijt opgegeten. Brood wordt hier dus eigenlijk weinig gegeten. Terwijl wij in Nederland zelfs 2 keer op een dag brood eten, hele andere cultuur dus! Dinsdag weer aan mijn project gewerkt. Vorige week vroeg ik al om een aantal gegevens, zou ik afgelopen vrijdag krijgen, nog niet gekregen. Echt afspraken worden hier niet nagekomen, zo anders dan in Nederland!

’s Avonds heeft Lut mij opgehaald en zijn we de stad ingegaan. Hier hebben we wat gedronken en een aantal Nederlanders ontmoet. Dit is een ouder stel en zijn een maand op vakantie in Tanzania. Inmiddels zijn er bij hun al vele spullen gestolen. Mobiel, laptop, tas. Nou dan zit je wel even met een probleem! Gelukkig heb ik hier nog geen ervaring mee gehad! Goed op je spullen letten dus! Later die avond heb ik afgesproken met een jongen uit Noorwegen, hebben wat gegeten bij de pizzeria. Inmiddels ben ik nu al drie keer bij dezelfde pizzeria geweest, zo goed! Hier hebben we gezellig gepraat. Toch wel erg mooi om zo de verschillende culturen van mensen te leren. Er zijn hier veel studenten uit Noorwegen. Van Noorwegen en Tanzania is een scholenuitwisseling. De Noren zijn nu hier en volgend jaar gaan de Afrikanen naar Noorwegen. Via deze manier leer ik mooi wat mensen kennen.

Iets wat me super mooi lijkt is een safari. Ik ben dus ook nog druk opzoek naar een groep die ook een safari willen doen, zodat ik met een groep mee kan. Nu hebben veel dit al gedaan of gaan het doen als ik alweer in Nederland ben. Hmm.. nog even verder zoeken dus.. hopen dat er nog studenten zijn die in de komende twee weken wel een safari willen doen. Later op de avond Lut zijn huis opgezocht, nog gezellig gepraat en Lut heeft me ’s avonds weer naar mijn appartement gebracht.

Omdat hier zaterdag een bruiloft is (andere bruiloft dan waar ik aanwezig mag zijn), moest Hilda naar de kapper. Nou ik wou wel eens zien hoe dat hier gaat, dus ben ik ook mee geweest. De afrikanen hebben van hun zelf erg kort en kroezig haar. Dus diegene die denken dat de kapsels van de vrouwen in Afrika van eigen haar zijn, die heeft het mis! De meiden die lang haar hebben, is dus allemaal nep haar. Veel haar is ingevlochten met nep haar er door heen. Verder wordt er aan de hand van een vlecht met naald en draad lang nep haar aan de vlecht vastgenaaid (zie foto). Erg interessant om te zien hoe dat hier gedaan wordt. Mijn planning was om een uurtje in de kapsalon te kijken. Uiteindelijk heb ik daar zowat de hele dag gezeten. Zo veel aparte kapsels die gemaakt werden, erg mooi om te zien! Verder kwamen er zo nu en dan mensen binnen om wat te verkopen. Zo kwam er een man met een tas vol kleren, liet alle kleren zien en verkocht ze ook nog! Even later kwam er een vrouw met allemaal gebakken kip in de kapsalon. Tijdens het knippen, (wat hier niet echt knippen genoemd kan worden), kan je dus verschillende dingen kopen. Sommige kapsels zijn ze uren of zelfs een dag mee bezig, dus je zit er ook wel een behoorlijke poos. Af en toe waren de kapsters even verdwenen, in het begin snapte ik er niks van. Later bleek dat de kapsters om en om een uurtje liggen te slapen achter de balie. Nou hier stond ik toch even raar van op te kijken! Dit zou in Nederland echt nooit gebeuren! Achter de balie lag dan ook een klein matrasje en een dun dekentje. Zo werd er ook achter de balie op de grond wat gegeten. Rare gewoontes hier!

Wat hier erg opvalt is dat de afrikanen weinig te besteden hebben, maar toch om de week of sommige zelfs elke week naar de kapper gaan. Dit geld dan vooral voor de meiden, elke keer wordt er weer een ander kapsel gemaakt. Dus elke week zitten ze weer zowat een middag/dag bij de kapper. Zo wordt er in een jaar behoorlijk wat geld besteed aan de kapper, wat eigenlijk niet te begrijpen is, wanneer je zo weinig te besteden hebt.

Nu hebben de verschillende soorten ingevlochten haarstijlen ook nog een bepaalde betekenis. De meiden dragen niet wat ze mooi vinden, maar de manier waarop het haar ingevlochten wordt heeft een bepaalde boodschap. Het zegt iets over de manier hoe je wilt dat anderen je behandelen of hoe je, je voelt over jezelf. Sommige haarstijlen kunnen dan ook leiden tot acceptatie of afwijzing in bepaalde groepen of sociale klassen. Zo dragen de jonge meiden die naar school gaan dezelfde kapsels, wat staat voor discipline. Wanneer er een begrafenis is, wordt er weer een andere haarstijl gebruikt. Ook is er een haarstijl wat aan geeft dat je een zieke thuis hebt en dat daar voor gezorgd moet worden. Het haar wordt van voor naar achter met kleine vlechtjes ingevlochten, halverwege wordt er omhoog gevlochten. Dit betekend dat er bezoek komt en de vlechten die weer naar beneden gaan, staan voor het bezoek wat gaat. Zo kan men aan het kapsel van iemand zien, hoe het er thuis voor staat. Dit was voor mij geheel onbekend, dus erg interessant om te zien en te horen!

Natuurlijk waren ze erg trost dat er een ‘mzungu’ in de kapsalon op bezoek was. Ze wouden dan ook met alle liefde van alles aan mijn haar/nagels/wimpers etc doen. Nu kon ik dit natuurlijk niet weigeren en hebben ze mijn nagels gelakt in de vlag van Tanzania. Goh wat waren de mensen trots, haha! Inmiddels was het al half 7 en zijn we weer naar Ben zijn huis gegaan. Samen hebben we heerlijke pannenkoeken met kaas gemaakt en als toetje gebakken banaan.

De volgende dag weer gewerkt aan mijn project. Aan het eind van de middag met Ben en Hilda de stad in geweest, verschillende marktjes bezocht. Verder moest Hilda nog een jurk hebben voor de bruiloft. Zijn naar een klerenmaker geweest en er wordt een jurk voor haar gemaakt. Alles wordt hier op het laatste moment gedaan, zo ook het maken van een jurk. Vrijdag tussen de middag heeft Lut mij opgehaald en heb ik bij hem thuis gegeten. ’s Middags nog wat dingen uitgewerkt en ’s avonds mijn kleren maar weer even gewassen.

De afgelopen weken heb ik aardig wat contact met de Australische studenten. Dit weekend gaan ze naar ‘Peponi beach resort’ waarbij Peponi, paradijs in het Swahilli betekend. Nou dat was het ook zeker! Zaterdagochtend om half 7 zou ik met de bus naar Peponi vertrekken. Inmiddels was het al half 8 voordat de bus vertrok. De Australische studenten waren vrijdag al vertrokken naar Peponi. Omdat er vrijdag avond geen bussen meer reden, ben ik zaterdag hun op gaan zoeken. Toen ik aankwam bij Peponi beach resort, zaten hun net aan het ontbijt, dus kon ik mooi aanschuiven. Rond een uur of 10 zijn we met een zeilboot de zee opgegaan. Omdat het water aan de kust behoorlijk laag staat, moesten we eerst een heel stuk ‘wadlopen’ om bij de boot te komen. Halverwege de tocht hebben we weer gesnorkeld. Nou vond ik het snorkelen in Tanga al mooi, maar dat was nog niks vergeleken met hier! Super veel koraal en vissen in alle kleuren. Zo bijzonder om te zien! Na nog een zandbank bezocht te hebben, zijn we weer terug gegaan naar het vaste land. Hier nog heerlijk gerelaxt en vervolgens gedineerd. ’s Avonds was er volle maan, wat er erg mooi uitzag, zo boven de zee. We hebben overnacht in een banda (chalet). Voor het eerst sinds 4 weken een warme douche, nou daar geniet je dan wel behoorlijk van!

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang te zien. 5 uur stond de wekker, nou dit was zeker de moeite waard! Zo mooi om de zon, zo boven de oceaan, op zien te komen. De zonsopgang gaat vele malen sneller, omdat je hier vlakbij de evenaar zit. Je zag de zon dan ook mooi geleidelijk opkomen, echt een plaatje! Vervolgens hadden we een lux ontbijt met ei, spek, geroosterd broodje, yoghurt fruit en noem maar op. Nou na vier weken elke ochtend droog brood te eten, was dit toch wel even erg lekker! Na het ontbijt nog even gezwommen en genoten van het mooie weer. Tussen de middag bij een restaurant in Peponi gegeten. De Australische studenten wouden van alles van Nederland weten. Natuurlijk hadden ze nog nooit van de Elfstedentocht gehoord en waren ze verbaasd aan het luisteren. Alleen al het schaatsen op het ijs is voor hun iets wat ze nog nooit gedaan hebben. Zo kwamen er hele leuke gesprekken naar boven. Rond een uur of 2 zijn de Australische studenten weer naar hun appartement gegaan. Lut heeft mij opgehaald en samen zijn we naar zijn ‘beach house’ vlakbij Peponi gegaan. Dit strandhuisje staat echt in ‘the middle of nowhere’ tussen de palmbomen. Hier een aantal uurtjes vertoeft en ’s avonds heeft Lut mij weer naar mijn appartement gebracht. Zo is elk weekend net een kleine vakantie, zo langzamerhand komt dan ook het besef dat de tijd in Afrika bijna voorbij is. Nog één weekend en dan staat de vlucht naar Nederland alweer gepland.

Inmiddels is de kerstsfeer hier ook al aangebroken. In de kantine van Tanga Fresh worden de hele dag kerstnummers gedraaid. De versiering zal dan binnenkort ook wel komen. Toch wel erg apart, kerst met dik 30 graden. Voor mijn gevoel zit ik nu midden in de zomer. Dit zal dan ook wel even wennen zijn als ik weer in Nederland aankom.

  • 03 December 2012 - 17:57

    Rein:

    Nynke!:)

    Weer een heel mooi verslag, succes nog even de laatste anderhalve week:D

  • 03 December 2012 - 18:12

    Rianna:

    Wat zien je nagels er super gaaf uit zeg!!!
    Weer een mooi verhaal meid.. geniet van je avontuur!

  • 03 December 2012 - 20:03

    Anouk:

    Leuk verslag weer:) Leuk om te lezen dat je zoveel onderneemt in de weekenden, en dat je zoveel contact hebt met anderen. Succes met de laatste week(jes). En weer: Geniet ervan!!!!

  • 04 December 2012 - 07:56

    Annemarie:

    Mooi verhaal weer Nynke! Kom je straks ook thuis met n Afrikaans kapsel???
    Geniet nog van je laatste week! Xxxx

  • 06 December 2012 - 19:24

    Jan En Jet:

    Oh wat een verwarmende plaatjes en verhaaltjes!! En dat terwijl ons hier de sneeuwvlokken om de oren vliegen en alles wit is...Die weekenden van jou zijn echt vakanties zeg, dat zal wennen zijn als je weer thuis bent. Een chalet ziet er hier heeeeel anders uit en mét kachel. Geniet van je laatste periode in dat mooie land. Tot gauw!
    Jan en Jet

  • 08 December 2012 - 21:35

    Gerda:

    Nynke we blijven genieten van je belevenissen. De betekenis van de kapsels is heel bijzonder. Ze hebben het er toch maar voor over. Je hebt al veel mensen ontmoet, geniet van de laatste week. Succes met je project.
    Tante Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Tanga

Nynke

Welkom op mijn profiel! Voor mijn projectstage ga ik 6 weken naar Tanzania. Hier zal ik onderzoeken of sinaasappelschillen verwerkt kunnen worden in veevoer. Via deze weblog kunnen jullie al mijn ervaringen lezen.

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1182
Totaal aantal bezoekers 13215

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 15 December 2012

Tanzania

Landen bezocht: